Een bijzonder jaar – Lori Nelson Spielman | Recensie

De boeken van Lori Nelson Spielman waren bij mij nog niet bekend. Maar zodra ik de cover van Een bijzonder jaar, haar debuutroman, tegenkwam in de plaatselijke boekenhandel was ik verkocht. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt, waar zou dit verhaal mij mee naartoe nemen? En wat ben ik blij dat ik dit boek in mijn bezit heb. Een boek om niet meer te vergeten.

jaar3Algemeen
Wanneer Brett Bohlinger haar moeder overlijdt, valt Brett in een diep dal. Ze is kapot van het verlies en wanneer blijkt dat ze ook nog eens geen erfenis ontvangt, maar een lijstje met doelen vanuit haar tienerjaren is het ongeluk compleet. Wat moet ze hier nu weer mee? Wanneer ze besluit hier niets mee te doen, heeft haar moeder er al een stokje voor gestoken. Ze wordt bij haar familiebedrijf ontslagen door haar schoonzus en komt thuis te zitten bij haar vriend. Peu nerveux wordt ze ervan en ze besluit bij de notaris de toelichting te vragen bij het lijstje. Dit leidt tot een bijzonder jaar met vele mooie gebeurtenissen.

The cover
De kaft is prachtig. Never judge a book by it’s cover is het aloud bekende gezegde, maar dat is bij dit boek absoluut niet waar. De kaft is aantrekkelijk en roept veel verwachtingen op. Verwachtingen die Lori absoluut waarmaakt. De kaft is een soort stof met prachtige heldere kleuren groen en roze. Dromerige tekeningen maakten dat ik het boek direct pakte. Dit was voor mij leidend, samen met de achterplat, om het boek ook daadwerkelijk af te rekenen. Ook de achterplat gaf een fijne samenvatting zonder te verklappen wat er zou gebeuren. De quote van Cecelia Ahern, auteur van PS Ik hou van je gaf de doorslag.

Een schitterend, ontroerend verhaal dat ons eraan herinnert alles uit het leven te halen.
– Cecelia Ahern

jaar2

Het verhaal
Het verhaal leest als een trein. Op bladzijde 10 en 11 pinkte ik al een traantje weg. En ik geloof niet dat dit me ooit eerder zo vroeg in een boek is gebeurd! Chapeau. Het verhaal bouwt zich prettig op en ook al kun je bijna voorspellen hoe het boek verloopt, weet Lori je toch elke keer weer net te bewijzen dat je niet te ver vooruit moet denken. Een twist zorgt dat je op een ander spoor terecht komt die, verrassend genoeg, leuker is dan wat je hoopte. Een verhaal die je de tijd doet vergeten. Ik heb het boek in 2 dagen uitgelezen en dat is met haar 350 pagina’s toch een hele prestatie.

Ik vond het verschrikkelijk dat het boek uit was, maar was tegelijkertijd ontzettend blij hoe het gelopen was. Het verhaal was goed afgerond en hierdoor kon ik het tevreden in mijn boekenkast wegzetten. Hoewel ik de meeste uitgelezen boeken naar de kringloop breng, houd ik deze nog een tijdje voor mezelf.

Het verhaal heeft een inspirerende en motiverende werking op mij gehad, waardoor ik ben gaan nadenken over mijn eigen dromen en doelen die ik graag wilde behalen als tiener. Toch leuk om die inspiratie te blijven houden!

jaar1

Aanrader?
Dit boek is absoluut een must-read! Wanneer je van een goed verhaal houdt die tevens ook ontroert, dan is Een bijzonder jaar een echte aanrader. Het boek zet je aan het denken en motiveert je en dat vond ik erg bijzonder.

Titel: Een bijzonder jaar
Schrijver: Lori Nelson Spielman
ISBN: 978 90 225 7496 6