4x meer energie na je werkdag!

Ik heb er soms nog wel eens moeite mee mijn werkdag los te laten. Vaak kom ik dan vermoeid thuis en eindig ik op de bank eindeloos tv te kijken naar de slechtste programma’s en vervolgens ga ik naar bed. Mijn energie was opgegaan naar mijn werk en dus was ik thuis alles behalve productief. Ik merk dat ik daar vaak een balend gevoel aan overhoud. Ik kan toch ook wel na mijn werk nog wat leuks van mijn dag maken? Het hoeft toch niet allemaal alleen in het weekend, die leuke dagen en hobby’s? Ik zocht uit hoe ik na mijn werk een oppepper krijg en genoeg energie om de namiddag te vullen met fijne momenten! En vandaag deel ik mijn tips met jou 😉 !

Thuis

Op je werk
O nee! Het is 17.00 uur en jij bent nog niet klaar met je taken? Schrijf ze op! Voordat je naar huis gaat. Maak een korte versie van een braindump en maak hier kort een takenlijstje van. Deze lijst laat je op je werk, zodat je hier de volgende dag meteen weer mee verder kan. Zo, daar hoef je je geen zorgen meer over te maken. Ook je werkmail is voor nu verboden terrein. Genoeg gewerkt. Jij gaat naar huis!

In de auto, bus, trein of fiets
Wanneer je onderweg bent naar huis probeer dan in ieder geval 5 keer diep in en uit te ademen. Zo breng je zuurstof je lichaam in en hierdoor kun je je direct al wat actiever voelen. O ja, wat natuurlijk erg fijn is, is om je raam een klein stukje open te doen. Als het kan dan hè 😉 .

Zorg ook voor muziek met een lekker tempo. Zo raak ik in ieder geval erg enthousiast en vrolijk en kan ik, hoe belabberd mijn dag misschien ook verliep, altijd weer in een gelukzalige flow raken!

En dan ben je thuis!
Thuis hang je direct je jas op, haal je je tas leeg en gooi alle troepjes weg. Dan is ook je tas klaar voor een nieuwe dag, zonder de bagage van de dag ervoor!
Als het even kan, doe ik mijn schoenen even uit, al vergeet ik dit nog wel eens.
Op moment van schrijven heb ik ze ook nog aan, maar ik vind het ook wel weer bijdragen aan actief zijn. Als ik van die lekkere huiskamersokken aan doe wil ik nog wel eens in een ‘ik-ga-helemaal-niets-meer-doen-vandaag’-modus komen en die wilde ik nu net even niet.

En dan?
Je hebt een hele namiddag om zelf in te vullen. Hopelijk heb je weer een beetje een rustig gevoel. Je zou nog even aandacht kunnen geven aan mediteren om echt tot ontspanning en ontlading van de dag te komen. Misschien wil je wel even sporten om aan energie te komen of misschien heb je hier juist even helemaal geen zin in! De keuze is reuze en jij hebt de touwtjes in handen 😉 .

Door iets te gaan doen in plaats van te zitten, bouw je ook energie op en die energie kun je weer gebruiken om lekker te gaan slapen. Lekker iets gaan doen dus!

Ik vind het erg fijn om even tijd te nemen ‘echt’ thuis te komen. Ik zet mijn pick-up aan met een mooie lp, zet een kop thee of koffie en ga even op de bank zitten. Ik check mijn social media, lees hier en daar wat en kijk wat er nog aan huishouden gedaan moet worden. Hier ruim ik gauw een half uur voor in, dan houd ik de boel een beetje bij.

En dan ligt er nog een hele avond voor me. Soms kook ik direct iets. Andere keren wacht ik tot E. thuis is, zodat we samen eten. Ik probeer mijn avond vaak te vullen met sport, hobby (schilderen, lezen, bloggen etc.) of andere leuke dingen. Je zou bijvoorbeeld ook met vrienden kunnen afspreken of even naar familie gaan!

Door deze kleine aanpassingen merk ik dat aan het einde van de dag een stuk minder het gevoel heb mijn dag weg te geven aan de tijd! Een voldaan en gelukkig gevoel.

Ik hoop dat ook jouw namiddag prettig verloopt en dat je genoeg energie en puf hebt om mooie momenten te creëren, zodat dit echt geen bezigheid voor in het weekend blijft 🙂 !

Handtekening

Heb jij ’s avonds voldoende energie om nog wat te doen?

 

9 thoughts on “4x meer energie na je werkdag!

  1. Fijne tips!

    Ik ben mezelf aan het aanleren om na mijn werk (heel de dag voor een beeldscherm) minder voor blauw licht te zitten. Dus ik hang niet meer een hele avond voor mijn laptop terwijl ik ook op mijn mobiel zit en tien dingen tegelijk te doen en in plaats daarvan een muziekje, kaarsjes en een fijn boek! Zo kan ik de dingen die in mijn hoofd spoken beter loslaten!

  2. Mooie punten & vele pas ik al toe!! Vooral de dingen opschrijven die moeten gebeuren, maar ook tijdens je werkdag de krul er door kunnen zetten, werkt fijn. Even alles ordenen. Ik baalde eerst dat ik ver van mijn werk weg woon, maar eigenlijk zie ik ook vele voordelen: even gedachten laten komen en gaan, om mij heen kijken & gewoon weer lekker zen worden. Eenmaal thuis probeer ik dan ook mijn werk af te sluiten, al neem ik de verhalen van werken in de zorg makkelijk mee. Wat mij goed doet is huishouden, creatief bezig zijn, de groei in mijn moestuin bekijken of gewoon met een kop koffie op de bank te zitten. Dit laad mij weer op!

  3. Mooie punten die je hier beschrijft! Ik schrijf vaak dingen op en regel de avond ervoor alles al voor de dag erna. Ik ben best lange werkdagen dus probeer in de avonden zo veel mogelijk te ontspannen.

  4. Goeie tips idd! Ik moet een half uur rijden voordat ik thuis ben van mijn werk, en tijdens de rit kan ik alles van me afschudden. Soms met de radio hard aan en vals meezingen, soms juist door de radio uit te laten en in stilte naar huis te rijden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *