Simpel Af Van Je Uitstelgedrag!

Terwijl je dit leest, heb je misschien wel hele andere belangrijke dingen te doen. Waarschijnlijk een waslijst aan taken en heb je er gewoon de puf niet voor om ermee te starten. Há, wat herkenbaar! Daarom is het zo goed om een handige trick te kennen waardoor je gemakkelijker aan je taken begint en ze één voor één kunt afstrepen. Ook zo benieuwd naar dit spectaculaire middel? Oké, hou je vast…


Ik ben niet het genie die deze theorie heeft bedacht. No way. Als dat wel zo was zou ik er een marktmodel van maken en er grof geld aan verdienen denk ik. Wie stelt er nou niet uit? En wie baalt er nu niet van dat je er na een dag achter komt totaal niet gedaan te hebben wat je je wél zo goed had voorgenomen. Precies. Ik kan mezelf in ieder geval aanwijzen. De hele uitstel-industrie (is dat een woord?) moet hier goed geld aan kunnen verdienen. Maar goed, daar gaat het nu niet om. Terug naar het onderwerp waar het wél om gaat. Het tackelen van je uitstelgedrag.

In het boek Ontstress je leven beschrijft de schrijfster Elisabeth (Wilson, E. 2006) een eenvoudige methode die ze van haar coach Mark Forster heeft geleerd. Je noemt het de rotatiemethode en het enige dat je nodig hebt is pen en papier. Oké? Let’s go!

Schrijf je taken die je vanochtend, vanmiddag of morgen graag gedaan zou hebben. Alles mag, maar probeer je te beperken tot 4 dringende taken. Dit kan bijvoorbeeld zijn ‘werken aan een paper’ of ‘afwassen’. Het maakt niet uit, maar kies er niet meer dan 4.

Vervolgens zet je achter elke taak 10, 20 en 30 op. Die staan voor het aantal minuten dat je eraan gaat werken. Je werkt in principe in drie rondes.

Als eerste start je met de taak die je het minst vervelend lijkt. Je start 10 minuten op je timer. Dit kan op een kookwekker zoals Elisabeth beschrijft, maar anno 2017 heeft iedereen vast een smartphone waar je dit ook op kunt bijhouden. Dan start je met je voorgenomen taak en na 10 minuten hoor je het alarm en stop je. Ook als je midden in je taak zit. Je stopt. Nu. NU dus.

Vervolgens streep je de 10 achter de taak die je zojuist hebt gedaan weg. En je gaat naar de volgende taak waar nog wel 10 minuten achter staat. Hier ga je eveneens 10 minuten mee aan de slag. Na 10 minuten, je raadt het al, stop je weer en streep je ook deze 10 af. Zo ga je het rijtje af tot je alle tienen weg hebt gestreept. Nou begint ronde 2 en geef je jezelf 20 minuten per taak de tijd. Dit herhaal je ook met de derde rij met de 30 minuten.

Ik heb zelf gemerkt dat ik sommige taken binnen de eerste tien minuten al af had, terwijl ik van te voren dacht er veel langer mee bezig zou moeten zijn. Een fijne meevaller dus. Wanneer dit het geval is, dan streep je deze taak natuurlijk helemaal van je lijst. Je gaat niet voor Jan Doedel 20 minuten niks zitten doen, omdat dat op je to-do’s staat.

Ik heb gemerkt dat deze methode erg prettig werkt. Wel merkte ik dat ik na 10 minuten er net ‘lekker’ in zat en dan alweer moest stoppen. Toch gedaan en ik begon met kriebelende vingers aan de tweede ronde toen ik eenmaal met de eerste ronde klaar was.

Hoewel ik al eerder aangaf dat je het beste 4 activiteiten kunt nemen, omdat je dan niet de hele dag met taken bezig bent, heb ik zelf deze regel geschonden. Op het moment van het schrijven van dit artikel staan er welgeteld 12 taken op mijn lijstje, waarvan 4 inmiddels afgevinkt. Momenteel werk ik nog in ronde 2, maar ik neem al veel minder werk mee naar ronde 3 en dat voelt super. Plus, ik heb een heerlijk productief gevoel!

EDIT: Ik wil even toevoegen dat deze manier heel goed werkt om op een dag veel gedaan te krijgen. Als je met veel deadlines bezig bent en het zwaard van Damocles hangt boven je hoofd, dan werkt dit prima en raad ik het je ook zeker aan. Bij mij heeft het goed gewerkt ;-). Uit diverse onderzoeken heeft echter gebleken dat multitasken en snel wisselen van activiteit juist kan leiden tot minder productiviteit. Kijk wat voor jou het beste werkt 😉 !

Wat vind jij van deze methode? Of werk jij graag op een andere manier aan je to-do’s? Laat vooral een reactie achter hieronder, want ik ben verschrikkelijk benieuwd!

Voor dit artikel heb ik het volgende boek geraadpleegd:
Wilson, E. (2006). Ontstress je leven. Utrecht, Nederland: Het Spectrum.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *