Superzen met deze tips!

Soms loop ik ineens helemaal vast in mijn hoofd. Ik loop als een kip zonder kop te drentelen door mijn huis, kan niet meer rustig zitten op de bank en heb voor mijn gevoel wel een triljoen dingen die allemaal mijn aandacht opeisen. Bah, wat een stressvol bestaan! Daar heb ik dus helemaal geen zin in en daarom houd ik eens in de zoveel tijd een uurtje vrij voor een heerlijke braindump. Alle gedachten uit mijn hoofd en op papier. Vandaag laat ik je mijn strategie zien hoe ik mijn gedachten orden en opsplits in taken. Ben jij net zo’n chaoot als ik? Lees dan vooral even verder. Misschien heb je er wat aan ;-)!

Braindump4Ik maak graag overzichtjes en duidelijke takenlijsten, zodat ik weer wat grip op de chaos in mijn hoofd heb. Ik denk dat, wanneer ik in deze tijd was opgegroeid als kind, het label ADD of ADHD op mijn jasje gespeld had gekregen. Gelukkig weet ik mijn gedachten zo te organiseren dat ik er goed mee uit de voeten kan én dat ik niets vergeet.

Vroeger bedacht ik me weleens dat ik ‘het wel even onthoud’. Zonder op te schrijven. Niks. Nada. Noppes. En tja, dan keek ik ook nog eens verbaasd op als ik een afspraak was vergeten, betalingsherinneringen toegestuurd kreeg of dat ik een shitload aan oud papier had opgespaard in verband met het vergeten van bepaalde ophaaldagen. Handig. Niet dus. Ik besloot mijzelf te helpen en bedacht mijn versie op ‘de braindump’.

Hoe begin je met een braindump?
Met een braindump ga je er even goed voor zitten. Je pakt een vel a4, een fijne pen en je zet een fijn achtergrondmuziekje op, kiest een lekkere thee uit en dan begin je met het opschrijven van het eerste wat er in je opkomt. De kunst is om vooral niet te stoppen met schrijven. Je mag eerst ook niet oordelen over hetgeen er in je hoofd borrelt. Schrijf het op, je kijkt er later nog eens naar en beslist dan wel wat de goede actie/reactie is voor deze gedachte. 

BraindumpADenk je dat je klaar bent met schrijven? Wacht dan even 5 minuten en staar gewoon even voor je uit. Sip wat van je thee en laat je hersenen even wennen aan de eerste stroom aan gedachten wat het nu kwijt is. Vaak komt er namelijk nog een tweede golf aan woorden in je op. Ook deze schrijf je op, net zolang totdat je echt het gevoel hebt ‘leeg’ te zijn. Geloof me, je voelt dat aan.

Ordenen en categoriseren
Nu begint het uitzoeken van al die flarden tekst. Je gaat kijken welke woorden er met elkaar te maken hebben. Zo kun je bijvoorbeeld een categorie ‘werk’ maken of ‘administratie’. Ik heb ook altijd een categorie ‘huishouden’, vaak heb ik namelijk wel iets op mijn lijst gezet wat ik moet kopen. Wanneer ik deze woorden gevonden heb schrijf ik ze op onder de goede categorie. Zo verschijnt er langzamerhand wat overzicht in al die taken, gedachten en gevoelens. Je kunt het koppelen en hierdoor ervaar ik langzaam maar zeker een bepaalde rust.

BraindumpB
To Do, To Buy, To Plan
Nu komt het leuke gedeelte, althans dat vind ik. Nu ga je de taken die je hebt wegzetten in je planning of agenda. Ik gebruik een Moleskine boekje waarin ik elke week/weekend mijn taken opschrijf. Dit is eigenlijk een to do boekje waarin ik deels mijn agenda heb verwerkt. Ook heb ik een agenda die ik dagelijks bij me heb. Hier schrijf ik de taken in op die ik nog niet in mijn Moleskine kwijt kan. Ik plan slechts één week vooruit, dus soms moet ik een taak agenderen. Deze taak komt dan later, wanneer ik weer een week plan, naar voren.

De lijst onder het kopje ‘Huishouden’ zet ik om in een boodschappenlijst en een huishouden to-do lijst. De lijst met To Do’s plak ik op de koelkastdeur, zodat E. ook kan zien wat er nog gedaan kan worden in een verloren uurtje. Zo blijven we on top wat betreft ons huishouden en verslonst het nooit helemaal. Het werkt erg fijn!

BraindumpCDe boodschappenlijst neem ik op zaterdag mee naar de winkel en dan probeer ik direct voor de hele week in te kopen. Ik bedenk daarom ook van te voren wat we doordeweeks gaan dineren. Dit maakt het kopen en koken gemakkelijker en zorgt voor tijdswinst!

Nadat ik al deze stappen heb doorgewerkt, ben ik in het bezit van een prachtig overzicht waardoor ik het gevoel heb weer aan het roer van mijn leven te staan. En dat gevoel is goud waard!

Ik hoop dat je ook wat aan de tips hebt die ik in dit artikel heb gegeven, zodat ook jij meer rust kunt ervaren ;-)!

Handtekening
Q: Wat is jouw manier om van een onrustig hoofd af te komen?

10 thoughts on “Superzen met deze tips!

  1. Wow wat een goed idee!! Dit ga ik ook eens proberen! Ik dacht ook een tijdje dat bij mij ADD over het hoofd was gezien, maar ik ben er pas geleden op onderzocht en dat is totaal niet het geval. Het is een onderdeel van wie ik ben, mijn gedachten gaan nou eenmaal snel! Jij had toch ook die 16personalities test gedaan? Volgens mij waren wij hetzelfde type? Voor mij echt onwijs verhelderend, omdat ik snap dat ik nou eenmaal een ‘flighty mind’ heb. Dat betekent creatief en chaotisch. Waha!

    1. Ik heb het inderdaad ook ingevuld, maar weet mijn uitslag niet meer. Ga het nog maar eens doen, haha! Creatief en chaotisch is trouwens wel héél gezellig. Ondanks dat ik mezelf dwing een stukje geordender te zijn, wil ik ook niet alles dichttimmeren. Dan raak ik wiebelig en kan ik mijn spontane acties geen ruimte geven :P.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *