Terug In De Workflow – 5 Tips

Vanaf vandaag zijn alle juffen en meesters weer aan het werk, ben jij misschien weer terug naar je opleiding of ook al een tijdje terug op de werkvloer en mogen we weer verder op het ritme dat zes weken lang op de schop is gegooid. “Oh hellup!”, hoor ik je al denken. Hoe kom je ooit weer terug naar dat fijne ritme waar je zo gewend aan raakt. En dat je dag soepel verloopt. Ook niet geheel onbelangrijk. Daarom vandaag tips om je ochtendroutine een oppepper te geven, zodat je fluitend je dag door gaat.

koffie2

Maak je hoofd leeg

Zorg dat je de avond voordat je naar bed stiefelt, je hoofd helemaal leeg maakt. Houd een braindump en schrijf alles van je af. Bedenk dan welke drie items jouw focus gaat krijgen de volgende dag. Deze drie items schrijf je bovenaan je to-dolijst. Zo weet je ’s ochtends direct wat je belangrijkste taken voor de dag zijn en kun je misschien al voor de koffie/theepauze één focuspunt hebben weggewerkt. Als dat geen vliegende start is!

Bereid je voor

Een goede voorbereiding is het halve werk. Tja, hoe uitgekauwd ook, deze uitspraak blijft toch echt gelden. Wie zich goed voorbereid heeft minder om zich druk over te maken, overziet eerder eventuele problemen en kan van te voren bedenken hoe zich daarop in te dekken. Nu is het in een ochtendroutine nu niet zo extreem dat je je op allerlei voorvallen hoeft voor te bereiden, maar hoe knullig is het om er ’s ochtends achter te komen dat je geen schoon ondergoed meer hebt. Of dat je lievelingsshirtje in de was zit en nog moet drogen.

Leg je kleren de avond van te voren vast klaar, zo weet je zeker dat je outfit helemaal in orde is en kun je eventueel nog dingen wassen.

Je kunt ook alvast je tas inpakken met alle spullen die je de volgende dag op je werk of school nodig zult hebben. In de avond heb je de tijd om alles goed te kunnen checken en zeker te weten dat je niks mist. Zo hoef je dit niet in de ochtend te doen, wanneer je liever aan je kop koffie wakker wordt. Je kunt je dan richten op je doelen van die dag en het ‘setten’ van een positieve mind.

Neem de tijd

Niemand heeft er wat aan als jij de ochtend als een stresskip bent gestart. Zet je wekker daarom op tijd. Ik heb het liefst een half uur de tijd voor mijn ochtendritueel in de badkamer en dan nog een half uur voor het eten van mijn ontbijt en het drinken van mijn koffie. Ik neem dus ruim een uur de tijd! Dat is misschien erg lang, maar het zorgt er absoluut voor dat ik in alle rust mijzelf kan voorbereiden op de dag die komen gaat. En dat ik niet als een kip-zonder-kop achter het stuur ga zitten. Zen is het codewoord, dus dat uurtje is mij ontzettend veel waard. Bedenk de avond van te voren hoeveel slaap je ongeveer nodig hebt. Dit is voor iedereen anders, maar zal rond de 7 à 9 uur liggen. Bedenk hoe laat je de deur uit zou moeten. En hoe laat je dus je wekker moet gaan zetten. En zo reken je uit wat de beste tijd is voor jou om je bed in te kruipen, want slaap is ontzettend belangrijk! Voor je rust, maar ook zeker voor je lichaam om te herstellen van alle inspanningen die je die dag geleverd hebt.

Als ik om 07.00 uur de deur uit moet, zet ik de wekker om 06.00 uur. Ik heb aan ongeveer 8 uur slaap genoeg en dan word ik ook uitgerust wakker. Ik zal dus om 22.00 uur mijn bedje op moeten zoeken en proberen te gaan slapen.

Geef aandacht

Doe alles wat je doet in de ochtend met volle aandacht. Wanneer je alle dingen die je doet één voor één afwerkt, ervaar je als het ware dat de tijd langer duurt. Dat kan natuurlijk niet, maar je bent volledig gefocust, waardoor je beleefde tijd vergroot. En dat geeft het gevoel zeeën van tijd te hebben. En wie vind het nou niet heerlijk om het gevoel van alle tijd van de wereld te hebben. Fijn toch?

Dus even rustig eten zonder je telefoon te checken. Je focuspunten van je dag overdenken zonder je af te laten leiden door negatieve gedachten dat het ‘toch niet lukt’. En je koffie drinken zonder YouTube filmpjes te bekijken. Je make-up opbrengen in alle rust of nog even die Spotify-lijst afspelen om in goede mood te komen.

Gun jezelf wat tijd

Wanneer je, net als ik, lang vakantie hebt gehad is het soms doodvermoeiend om weer terug in het ritme te komen. De ene dag sta je vol energie op en de andere keer weet je niet waar je de energie moet zoeken. Geef jezelf dan wat tijd. Het duurt even voor je inwendige klok weer gewend is aan het ritme van elke dag. Maar wanneer je hier consequent aandacht aan besteed en de routine blijft volhouden, komt er gauw genoeg een gewoonte uit naar voren en dan kan – en wil! – je niet meer anders.

Ik heb weer zin in mijn werkweken met structuur en ritme. Ik vaar daar goed op en het zorgt voor een productievere en energieke houding waar ik erg veel plezier aan beleef. Ik hoop dat dit artikel bijdraagt aan het updaten van jouw ochtendroutine!

Heb jij nog goede tips die je helpen je ritme weer op te pakken na de vakantie? Ik kan nog steeds alle tips gebruiken, dus brand maar los 🙂 !

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *