10 Tips | Me-Time in Tien Minuten

We kennen het gevoel allemaal: je bent gehaast, je hebt nog een triljoen dingen te doen en je hebt ab-so-luut geen tijd voor een rustig ontbijt in de morgen. Om nog niet eens te beginnen over die afgebladerde nagellak die je eigenlijk al twee weken geleden had moeten elimineren. Je hebt het gewoon te druk! Dus de eerste die hieronder zal lijden is jezelf. Afbreuk aan je lichaam. BAM. Knetterhard. En je laat het nog zelf toe ook. Daarom deel ik vandaag 10 tips om in ‘Tien minuten jezelf een beetje me-time te geven’ en heerlijk op te laden voor de rest van de shitload die je moet doen.


Een betere zelf is beter voor de rest

Je hebt het vast wel eens voorbij zien komen, een artikel waarin duidelijk wordt dat je toch echt eerst goed voor jezelf moet zorgen voordat je goed voor een ander kunt zorgen. Hoe cliché ook, het klopt wel. Dus wil je een betere vriendin, partner, moeder, oma of wie dan ook zijn, zorg vooral dat jijzelf ook lekker in je vel zit. Ontspanning hoort hier gewoon bij, zowel fysiek als mentaal is het belangrijk dat je je emmertje af en toe leegt en je weer oplaadt. En het maakt een werkelijk verschil wanneer je na een ontspanningsmomentje weer een moeilijke of vervelende taak moet voltooien. Dit gaat een stuk gemakkelijker en relaxter dan wanneer je in de rattenrace door blijft banjeren. Dus STOP. En neem die tien minuten.

Tien chille me-timemomenten om helemaal op te laden

Natuurlijk hoef je het wiel niet helemaal zelf uit te vinden. Misschien heb je zelf helemaal geen idee wat je voor jezelf kunt doen in tien minuten. Daarom hieronder tien tips wat je kunt doen om tien minuten even mindful te worden en daarna weer met volle kracht vooruit te gaan.

1. Een kop thee/koffie

Zet een heerlijke kop thee met een bijzonder smaakje of zet je allerlekkerste kop koffie. Waarom zouden leuke, lieve zaakjes in de stad dit alleen in hun assortiment mogen hebben. Thuis is de perfecte thuisbasis voor de meest fijne smaakjes, exotische probeersels en dikke schuimlagen (voor de cappuccino’s welteverstaan).  Ik heb graag een aantal bijzondere losse theetjes in huis voor zo’n ultiem me-time momentje. Dit drinkt toch anders dan een simpel zakje van elk willekeurig merk uit de winkel. Dit theeritueeltje en het opdrinken van de vers gezette thee of koffie zorgt bij mij voor een instant geluksgevoel. Daarna kan ik vaak op een meer relaxte manier mijn dag vervolgen.

2. Rek en strek

Doe kort wat rek en strek oefeningen. Spanning en stress gaat vaak in de spieren rondom je schouders en nek zitten. Voel je dat je druk bent en misschien zelfs gespannen loopt? Doe dan voor tien minuutjes wat oefeningen om je lijf weer wat ontspannen te krijgen. Je kunt natuurlijk een filmpje opzetten op YouTube waar iemand je meeneemt in een aantal rek en strek oefeningen, maar je kunt er ook voor kiezen om je lichaam her en der los te masseren. Met aandacht je voeten masseren en drukpunten behandelen werkt ook erg goed. Doe waar je je goed bij voelt, maar zorg dat je lijf weer ontspannen aanvoelt na deze tien minuutjes. Je voelt de energie weer door je lijf heen stromen!

3. Naar buiten

Ben je vandaag wel even naar buiten geweest? Sowieso is de buitenlucht een topper onder de ontspanningsmomenten. Een frisse neus halen is niet voor niets een steevaste uitdrukking die te pas en te onpas wordt ingevlogen. Door de frisse buitenlucht en de hoeveelheid zuurstof (in tegenstelling tot vele muffe kantoorhokken, niet geluchte klaslokalen en ietwat potdichte huiskamers) zorgt ervoor dat jij je weer helder, fris en fruitig gaat voelen. Het helpt je hersenpan op weg om luchtiger te denken en over het algemeen word je blijer van de buitenlucht. Dus: ga naar buiten en haal eens diep adem. Spit wat om, mocht dit nodig zijn of geef je plantjes water. Loop een blokje om of kijk lekker om je heen en neem in je op wat je om je heen ziet.

4. Een maskertje doet wonderen

Een lekker gezichtsmasker doet soms wonderen. Niet alleen voor de wallen en de plekjes in je gezicht, maar ook voor de rust in je hoofd. Altijd maar bezig zijn is niet alleen kwalijk voor je huid – want grauw en grijs – maar ook voor je geest. Een maskertje zorgt ervoor dat je tien minuten vrij weinig kan. Niet even snel naar de supermarkt, niet facetimen of even een selfie op Instagram plaatsen (of natuurlijk wel, als je wilt laten weten hoe zen je wel niet bezig bent. Ahum…) Neem de tien minuutjes ook echt even de tijd om je maskertje zijn werk te laten doen. Misschien kun je zelfs twee punten van deze lijst combineren. Punt 1 en punt 8, wellicht?

5. Doodle of kleur

Wat misschien ontzettend suf klinkt, maar wel super ontspannend is om te doen, is doodlen of kleuren. Wanneer je kleurt dan ben je op dat moment bezig met het netjes inkleuren van een bepaald figuur. Met kleuren kun je zo in het moment raken dat alles om je heen verdwijnt. Je raakt in de flow en bent zo geen tien, maar wel dertig minuten onderweg – héérlijk. Mocht je nou echt, echt, écht niet willen kleuren. Ga dan vooral door met het lezen van tip 6.

6. Dans op vrolijke muziek

Dansen maakt je vrolijk. Fijne muziek, vrolijke tunes en een welwillende huiskater die de komende tien minuten best als jouw danspartner wilt fungeren geven je humeur een enorme boost. Heb je geen huiskater? In je eentje kan natuurlijk ook gewoon! Haal je dansmoves uit de kast en dans jezelf een blije boost aan. Wedden dat die prethormonen vrij komen en jij weer blij en vrij aan je to-do lijstje verder kunt? Let’s dance!

7. Knuffel…

…een hond, diezelfde dansende huiskater of je kanarie. Of natuurlijk elk willekeurig persoon die je maar in de buurt hebt (deze laatste op eigen risico). Een goede knuffelsessie kan je in een split second weer blij en opgeladen laten voelen. Je stresshormonen zakken weg en maakt plaats voor zen-heid. En dat, my friend, kun jij nu erg goed gebruiken. Virtuele hug voor jou!

8. Lees een boek of tijdschrift

Niets zo fijn als even wegzakken in een fijne roman, een spannende thriller of een inspirerend artikel. Lezen zorgt ervoor dat je bloeddruk daalt en je stress-hormonen wegebben. Tien minuten even besteden aan wat ontspanning voor je hersenen heeft dus een wezenlijk effect! Je blijkt zelfs, uit onderzoek van Yale University School of Public Health, langer te leven wanneer je per week 3,5 uur besteed aan lezen in een boek. Absoluut het proberen waard dus ;-)!

9. Mini-treatment

Even terugkomen op die afgebladerde nagels. Geef jezelf een minitreatment. Zorg dat je nagels weer mooi bijgewerkt worden, verwijder de oude lak van je nagels en voorzie ze eventueel van een mooi nieuw kleurtje. Zit je echt aan die tien minuten gebonden? Zorg dan dat je mooie schone nagels overhoudt en voorzie ze van een vijlbeurtje. Dat ziet er al een stuk verzorgder uit!

Je kunt je natuurlijk ook even richten op je teennagels, het borstelen van je haar, het scheren van je benen of iets anders waar je graag even de focus op legt. Vertroetel jezelf even, want als je jezelf goed voelt straal je dit ook uit!

10. Geef jezelf overzicht!

Overzie je het allemaal even niet meer en heb je het vooral erg druk in je hoofd? Gun jezelf dan wat tijd om overzicht te creëren! Ontzettend prettig om te weten wat er nu moet gebeuren, wat kan wachten tot morgen, of waar je zelf niets aan kunt veranderen. Het biedt houvast, maar geeft ook rust, waardoor jij kabbelend je dag kunt vervolgen.

Stof om over na te denken…:
Gun jij jezelf genoeg momentjes om op te laden gedurende een dag?

 

One thought on “10 Tips | Me-Time in Tien Minuten

  1. Ik kwam een tijdje terug een quote/gezegde tegen: Vooral als je geen tijd hebt moet je tijd maken voor jezelf. Ik probeer dit elke dag wel even in te plannen ook al is het maar kort. Even voor mezelf, even de batterij weer opladen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *